Re: Konsollens första teckenuppsättning

Hej igen!

Pudelns kärna ligger däri att Lenny inte klarar av att ha teckentabeller
enligt ISO-8859-* och att visa se-latin1/fi-latin1 i konsollerna. Användaren
måste ha UTF-8-tabeller för att det hela skall gå vägen. Detta är en klar
försämring jämfört med Etch, där intet problem fanns.

Jag har av olika skäl nyttjat sv_SE.ISO-8859-15 i systemet jag uppgraderade
till Lenny. Det intressanta är att när jag i  tty1-kosollen, medelst

   sudo dpkg-reconfigure console-common

nyinsätter se-latin1/fi-latin1, ja då syns "åäö"  helt riktigt i  tty1.
Dock,  i konsollen  tty2  övergår  "ö"  till en teckenkombination och
en lek med "iconv" bekräftar att tty2-konsollen försöker återgiva
ett utf-8-kodat "ö"!

Tydligen måste jag avlusa

     /etc/init.d/keymap.sh

för att förstå saken.

En sak till: Det hävdas av paketet "console-data" att teckensatserna

     i386/qwerty/se-latin1    och      i386/qwerty/fi-latin1

skulle vara överensstämmande. Emellertid har de två komprimerade
filerna olika storlekar. Förklaring?

Hälsning

Mats E A