Långsamt vid Reverse SSH

Hej!

Mina föräldrar kör Ubuntu 9.04 och ansluter till internet via mobilt bredband
från Bredbandsbolagen/Telenor. Själv kör jag Debian Stable via ADSL 24Mbit/s.

Det visade sig efter mycket krångel med det mobila bredbandet att det inte
gick att SSHa från min dator till Ubuntu-maskinen, utan jag var tvungen att
göra en Reverse SSH från Ubuntun till min dator och sedan SSHa lokalt till
denna anslutning.

Det funkar, men jag upplever det som extremt långsamt.

Normal surfning funkar som det ska med det mobila bredbandet, men nånting
gör att SSHandet går långsamt.

Är det extra mycket trafik som ska skyfflas vid en Reverse SSH och finns
det något enkelt sätt att snabba upp det? Kan det ha med DNS-uppslagning
att göra eftersom jag endast använder IP-nummer?

Det går heller inte att pinga Ubuntun.

/Peter