Från: Peter Krefting <peter@softwolves.pp.se>
Ämne: Re: Konsollens första teckenuppsättning
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Kopia: "Svenska Debianlistan" <debian-user-swedish@lists.debian.org>
Datum: tisdag 1 september 2009 16.42

Mats Erik Andersson:

> Jag retar mig alltjämt på det sakernas tillstånd att en nyinstallering av Debian med svenskt tangentbord har som urbota dum ordning att välja teckenuppsättning
>
> i386/qwerty/mac-usb-se (saknar åäö i konsollen)

Menar du verkligen teckenuppsättning eller menar du tangentbord? Jag har haft en del problem med teckenuppsättningen i konsolen, att den inte blivit satt till en ordentlig latin-1-uppsättning, men tangentbordet har jag aldrig haft problem med. Nu sitter det iofs i ryggmärgen att alltid välja tangentbordet "fi" (finska) i Linux, så det kan hända att jag råkat gå runt problemet utan att veta om det :-)

-- \\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/