Re: Konsollens första teckenuppsättning

Mats Erik Andersson:

Jag retar mig alltjämt på det sakernas tillstånd att en nyinstallering av Debian med svenskt tangentbord har som urbota dum ordning att välja teckenuppsättning

        i386/qwerty/mac-usb-se    (saknar åäö i konsollen)

Menar du verkligen teckenuppsättning eller menar du tangentbord? Jag har haft en del problem med teckenuppsättningen i konsolen, att den inte blivit satt till en ordentlig latin-1-uppsättning, men tangentbordet har jag aldrig haft problem med. Nu sitter det iofs i ryggmärgen att alltid välja tangentbordet "fi" (finska) i Linux, så det kan hända att jag råkat gå runt problemet utan att veta om det :-)

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/