Re: Säker nätinstallation?

On 2009-08-29 at 22:46, schreiber@comhem.se wrote:

> När jag installerar debian först från en businesscard-cd och sedan via
> ethernet, är den nätinstallationen då säker - och i så fall hur? Och är
> systemet skyddat mot attacker innan jag själv satt upp en brandvägg?

Jag vill minnas att debian inte aktiverar några nätverkstjänster
i basinstallationen. Det krävs alltså en remote-hål i kärnan för att
någon ska kunna ta sig in i din dator medan du kopplar upp dig och
uppdaterar. Den risken är mycket liten.

Du blir förresten inte säker bara för att du konfiguerar en "brandvägg".
Är du helt säker på att det inte finns någon bugg i iptables och är
du helt säker på att dina brandväggsregler är helt korrekt uppsatta
och att du inte gjort någon felkonfigurering?

--
Fredrik Jonson