Re: säker nätinstallation??

Den Saturday 29 August 2009 22:46:37 skrev Theo Schreiber:
> Hej!  kanske en dum fråga (men har letat ett par timmar efter svar ) :
> när jag installerar debian (testing eller unstable ) först från en busi-
> nesscard-cd och sedan via ethernet, är den nätinstallationen då säker
> - och i så fall hur?  Och är systemet skyddat mot attacker innan jag
> själv satt upp en brandvägg ??  (Har alltid installerat från cd tidigare
> och fixat iptables innan jag anslutit till nätet )  Provar på svenska
> först!   /Theo

Mitt spontana (och kanske ännu dummare) amatörmässiga svar är att jag känner
mig fullständigt säker att installera Debian på det sättet om jag inte
ansluter datorn direkt till ett fiberuttag utan i stället till en någotsånär
konfigurerad router som fungerar som brandvägg i första hand.

Hoppas någon annan vill kommentera mera!

Tore