OT:FreeBSD och Debian dual boot, filsystem delning?

Tjo.

Jo har skaffat mig en trevlig liten ny burk.Det är dubbla operativ. Debian + FreeBSD 8.0 Problemet jag har är att JAG glömde kolla vilka filsystem som stöds från vardera sida.
Dvs om jag kan läsa debians partition från bsd och vise versa.

Tror inte jag är ensam om att ha denna setup,så jag frågar vad ni skulle rekomendera för att båda ska kunna läsa och skriva i delat filsystem.
ext3 verkar inte vara en bra ide från bsd sida.
ufs,då måste jag bygga om en hel del på linux sidan, vid installationen...

Varför? jo linux är bättre på vissa saker, bsd på andra.
Linux är lite bättre på tex autoprobning...
BSD är lite mer roligt, lite högre tröskel för mig som är ganska van linux användare.