Re: [OT ?] Kan inte ssh:a från Debian Lenny till Ubuntu 9.04

Peter Carlsson wrote:
> [...]

ssh-agent har inget med detta problem att göra.
Inte heller timeouts, enligt dina tidigare tcpdumps så kommer inte
ssh-paketen fram till din maskin. Visst, det blir till slut en timeout,
men eftersom det går bra att surfa är det inget kapacitet eller
fördröjningsproblem.

Jag föreslår följande:

1. se till att brandväggen är helt rensad med sudo iptables -F

2. prova att lokalt köra ssh mot den externa ip-adressen på ppp0

3. kör tcpdump -ni ppp0 port 22

4. Försök sedan koppla upp med ssh. Kommer det inga paket här så stoppas
de någonstans på vägen. Prova att koppla upp från en annan maskin, eller
be en kompis surfa till http://din.ip.adress:22/  för att se så det inte
är en utgående brandvägg på debianmaskinen som stoppar uppkopplingen.

5. Fungerar det att pinga från det fasta nätet till det trådlösa?

6. Om ja, prova att köra tcpdump med port 80 istället och testa telnet
din.ip.adress 80, eller be en kompis surfa till http://din.ip.adress:80/

Mvh,
 Stefan