Re: [OT?] Kan inte ssh:a från Debian Lenny till Ubuntu 9.04

2009/6/25 Peter Carlsson <maillist.peter@home.se>:
> Nu har jag testat med nätverkssladd och då fungerar det hur bra som helst.

Bra, då kan vi (med största sannolikhet) bestämma oss för att det
mobila bredbandet krånglar.

> Att jag då garanterat skulle veta vad som är fel vet jag inte om jag håller
> med om. Hur vet jag att det är beroende på timeout och inte något annat
> problem?

Får väl förtydliga mig lite, du vet att det är fel någonstans i länken
med det mobila bredbandet.

> Om det är problem med timeout, hur fixar jag det?

Vet ej. Har aldrig sshat mig direkt till en server på mobilt bredband.
Dock har jag gjort det genom en VPN tunnel. Det fungerande, men var
ingen rolig upplevelse. Körde telia då.

Men rent spontant, sök på ssh och timeout och kör lite trial and error.

> /etc/ssh/sshd_config på Ubuntun är oförändrad sen installation (och identisk
> med den i Debian)
>
> /etc/ssh/ssh_config på Debian är oförändrad sen installation.

Bra, då är det antagligen inget fel på dina servrar. Om inte ubuntu
ställer in någon superkort timeout per default.

> Nåt annat jag noterade just nu är att på Debian så körs en process
> '/usr/bin/ssh-agent -s' medans den i Ubuntu ser ut så här:
> '/usr/bin/ssh-agent /usr/bin/dbus-launch --exit-with-session
> x-session-manager'. Jag vet inte exakt vad ssh-agent gör men kan det vara så
> att den arbetar mot nätverkskortet (som inte är inkopplat)?

Nu krånglar du till saker igen. Men av argumenten att dömma, bör du ha
det grafiska igång på ubuntu maskinen då du provar saker. Känns ganska
osannolikt att det skulle vara felet dock.

/Johan