Re: [OT?] Kan inte ssh:a från Debian Lenny till Ubuntu 9.04

Johan Aldor skrev:

Hej Johan!

Hej Peter,

Gör de här enkla stegen så märker du ganska omgående vad som är fel.

Kolla så att ssh är igång, /etc/init.d/ssh status.

på servern, ssh localhost -> Funkar? Om inte så är det tokfel.. ->
från clienten, ssh xxx.xxx.xxx.xxx, eftersom du kör mobilt bredband,
ge det en stund. Mobilt bredband = långa svarstider.

Om inget av det funkar, gör följande.
Rensa brandväggen på ubuntu burken och prova igen.
Inte då heller? Kolla i /etc/ssh/sshd_config efter något som verkar
skumt. Glöm inte /etc/init.d/ssh restart om du ändrar något.

Jag tror att du har problem med timeouts dock. Testa att koppla ihop
burkarna med en nätverkssladd, funkar det då så vet du garanterat vad
som är fel.

Nu har jag testat med nätverkssladd och då fungerar det hur bra som helst.

Att jag då garanterat skulle veta vad som är fel vet jag inte om jag håller med om. Hur vet jag att det är beroende på timeout och inte något annat problem?

Om det är problem med timeout, hur fixar jag det?

/etc/ssh/sshd_config på Ubuntun är oförändrad sen installation (och identisk med den i Debian)

/etc/ssh/ssh_config på Debian är oförändrad sen installation.

Nåt annat jag noterade just nu är att på Debian så körs en process '/usr/bin/ssh-agent -s' medans den i Ubuntu ser ut så här: '/usr/bin/ssh-agent /usr/bin/dbus-launch --exit-with-session x-session-manager'. Jag vet inte exakt vad ssh-agent gör men kan det vara så att den arbetar mot nätverkskortet (som inte är inkopplat)?

Fler tips mottages tacksamt!

Mvh Peter