debiankompatibel smartphone / communicator sökes

Hej!

Kanske något OT, men nu till semestertider söker jag en Debian-kompatibel pryl som kan ligga i ryggsäcken och framför att att användas framför allt för mail och ssh till de servrar jag är jour-admin för på jobbet.

Kanske någon annan här har letat efter detta också?

* storlek någonstans mellan telefon och EeePC, typ glasögonfodral
  (ska alltid kunna vara med med i packningen)
* riktigt om än litet qwerty-tangentbord (helst svensk layout)
* möjlighet att besöka enklare "vanliga" webbplatser (inte bara WAP etc)
* helst möjlighet att köra Debian som OS, i varje fall öppen maskin
där man kan köra ssh och godtyckliga program; inga ihpone-fånigheter * debian-kompatibla och öppna synkprotokoll mot PC
* möjlighet till uppkoppling via GSM
* gärna WLAN för att spara modempengar
* gärna GPS-modul, men inte nödvändigt

Ringa med den är inte lika nödvändigt, inte heller fotografera eller musiklyssna (det har jag separata apparater för). Jag tänker på gamla Nokia Communicator, som i alla fall har den formfaktor jag söker efter.

Finns det sådana här maskiner?

tack för tips!
Per Eric
--