Re: Uppdatera till Grub 2

2009-06-11 Peter Carlsson wrote:

Hej!

>Undrar bara om någon här kör Lenny med Grub 2 och kan dela med sig
>av sina erfarenheter?

Jag installerade Grub 2 mest för att jag ville ha lite andra bakgrundsbilder när jag startade datorn (dvs. en icke rationell anledning). När jag installerde Grub 2 så fanns det möjlighet att behålla Grub 1 och sedan från Grub 1 ladda Grub 2, för att sedan ladda operativsystemet. Det steget är tänkt för testning, så man kan starta sitt operativsystem ändå, om man misslyckades med Grub 2.

[snip]

>För att kunna boota Mythbuntu från LVM så behöver jag Grub 2 som
>vad jag förstått har stöd för boot från LVM.

Du borde kunna installera gurb 2 och ladda in den via Grub 1, så som jag nyss beskrivit. I dokumentationen kallas det för Chain Loading, om jag minns rätt.

>Förutom den vanliga försiktigheten (backup osv) är det nåt jag
>behöver tänka på?

Inte som jag ser på det. Vill du kan du ha både Grub 1 och 2 installerat samtidigt; så har jag det hemma, eftersom jag inte blev så nöjd med G2. Missnöjdheten har att göra med det automatiska script som är till Grub 2, eller som debian har. Det var ett tag sedan jag höll på med det där, så jag minns inte detaljerna.

/pow