Hur avbryta pågående apt-get upgrade?

Hej!

Jag har ett par maskiner som kör etch (oldstable) fortfarande. Deras /etc/apt/sources.list såg ut så här:

# egrep -v "^(#|$)" /etc/apt/sources.list
deb     http://ftp.se.debian.org/debian/     etch main contrib non-free
deb-src http://ftp.se.debian.org/debian/     etch main contrib non-free
deb     http://security.debian.org/ stable/updates  main contrib non-free
deb-src http://security.debian.org/ stable/updates  main contrib non-free

... vilket förstås ställde till problem lenny blev stable... :-/ Jag körde
# aptitude update; aptitude upgrade;
... och då började den installera en del säkerhetsfixade paket till lennys version. Insåg inte det förrär aptitude på ett av paketen stannade upp och bad mig fixa några konflikter i en konfigurationsfil.

Frågan är hur jag kommer ur denna situation. Jag har förstås testat att helt enkelt avnryta med CTRL-C, men aptitude säger sedan:

W: Could not lock the cache file. Opening in read-only mode; any changes you make to the states of packages will NOT be preserved! E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

... och så är jag tillbaka på ruta ett.

Tips, någon?

Tack på förhand!
/Martin