Re: Backup till dvd

On Wed, Jan 07, 2009 at 14:28 CET,
	 Peter Krefting <peter@softwolves.pp.se> wrote:
> Efter att ha installerat paketet och inte gjort någon väldigt avancerad
> konfiguration av det så fyllde den min /var-partition (som dessutom
> råkar vara rotpartitionen) med en tar-fil dagen efter. Inte riktigt det
> jag ville, nej :-)

Jag tror inte att du kommer undan att mellanlagra data på disk innan det skrivs
till DVD, men ett alternativ (om kanske något överkompetent) är att titta på
Bacula.

Bacula är en fullvärdig backupmjukvara som klarar av att backa till många olika
medier med många olika scheman. Vid backup till DVD börjar Bacula med att skapa
arkivfilerna i en spool-katalog och börjar skriva till DVD först när en
definierad stoleksgräns på akrivfilerna nåtts, eller när arbetet är färdigt.

Paketen i Etch är dock akut utdaterade så kompilera själv är rekommenderat.

Sen är det också så att du behöver bacula för att läsa tillbaks filerna.

Hursom tycker jag bacula är värt en titt (vi kör bacula på firman samt jag har
kört mina privata backuper i bacula länge och väl med gott resultat).

mvh