Re: Backup till dvd

On Fri, 2 Jan 2009 12:43:46 +0100
"Anders Trobäck debian-at-troback.com |adress31|"
<...> wrote:

> http://packages.debian.org/sv/etch/backup-manager

Hej!

Jag har inte provat backup-manager mer än att jag provinstallerade den
nu och den verkar lovande. Jag har däremot använt dar (Disk ARchive) i
några år för att backa upp min dator, inklusive bildarkivet.

Backup-manager kan spara i diverse olika format, inklusive dar.
Fördelen för dig med dar är att man kan ange en maxgräns för
arkivfilen och dar delar upp i så många "splices" som behövs. Jag tror
inte det går med tar. Du vill säkert använda inkrementella backup:er
för ditt växande bildarkiv där gamla bilder inte behöver backas upp
jämt. Det klarar dar (och tar). Komprimering stöds, men dina bilder är
redan komprimerade. Om du får ett bit-fel på DVD:n så förlorar du
normalt bara en fil, även om allt är komprimerat.

Enligt dokumentationen för backup-manager:
http://www.backup-manager.org/documentation/user-guide-stable/
stöds inte dar-formatet. I konfig-filen för backup-manager 0.7.5-3 på
Etch: /etc/backup-manager.conf
kan man trots det ställa in
export BM_TARBALL_FILETYPE="dar"
och paketet backup-manager föreslår dar.

Kanske är backup-manager + dar inte tillräckligt bekvämt. Du kanske
helst vill ha ett GUI? Enbart dar är knappast bekvämt. man-sidan är
låång...

Hälsningar
Leif Hornsved