Re: Mera minne

Onsdag 10. december 2008, 12:12
Peter Hillerstrom <peter_hillerstrom@home.se>
Mera minne
> Hej!
>
> Finns det något sätt att få tillgång till mer minne än den
> förkompilerade kärnan "Linux_Image_2.6.xx-x_i468" ger? Ungefär ~800MB
> internminne. Jag vill inte kompilera en egen kärna. Kan man installera
> amd64 kärnan istället eller ger det problem på 32-bitars debian testing?
> Finns det någon annan lösning pga att jag är helt ute och cyklar i mina
> antaganden. Jag har 1GB och skulle vilja expandera till 2GB men om kärnan
> begränsar måste jag lösa det först.
>
> /Peter

Hej!

Enligt något jag läste i Datormagazin (vet ej vilket nummer), är det så att
den vanliga kärnan, fast den officiellt skall stödja så mycket minne, ändå i
praktiken inte (alltid?) gör det, utan bara hittar, som du säger, runt eller
drygt 800 MB. Lösningen skulle vara att använda "bigmem"-kärnan, även om den
egentligen är för 4--64 GB minne.

Men någon sådan verkar inte finnas för 486, bara för 686, så det får i så fall
kombineras med förslaget från Fredrik Jonson:

onsdag 10. december 2008, 14:04
Fredrik Jonson <fredrik@jonson.org>
Re: Mera minne

> Har du en väldigt gammal eller ovanlig cpu? Annars kan du
> använda linux-image-686 istället för linux-image-486.
>
> --
> Fredrik Jonson

Den heter i alla fall linux-image-2.6-686-bigmem (tomt paket, som beror på den
senaste versionen linux-image-2.6.**-*-686-bigmem). Det är den jag själv
använder till 2 GB minne, och den hittar alltihop.

--
Patrik J. Andersson
KNALL@fea.st