Re: Re: Re: Är min dator kass

Den den 20 september 2008 15:50 skrev Magnus Berg
<debianmailinglistspam@burgsvik.se>:
> Tack för tipsen!
>
> Det är surt att jag inte har tillgång till en annan dator där jag kunde
> testa grafikkortet.

Tja, det underlättar att hitta felaktiga komponenter, men det är inte
det enda man kan göra.

> Minnestestet "Memtest 86" eller vad det heter, har jag kört och fick något
> felmedelande för ena minnesmodulen. Men när jag sedan kört datorn med enbart
> den friskförklade modulen har datorn ändå hängt sig. Det kanske stryker
> teorin om felaktigt grafikkort.

Minnesmodulerna i datorn har inte något med grafikkortet att göra,
såvida du inte har ett grafikkort som använder delar av primärminnet
(RAM-minnet).

Prova med att köra memtest86 även på den friska modulen.  Du kan även
prova med att byta plats på de två minnsekappslarna och köra memtest86
för att se om det blir samma fel. Dvs om felet följer minnet eller ej.
Om det inte "följer med" minnesmodulen, så är det moderkortet som det
är fel på.  Om det följer med minnet, så är det minneskapseln som det
är fel på.

Men kör memtest86 för att verifiera att felet försvinner när du har
gjort en ändring.

> Jag använder ständigt lm-sensors och min dator går aldrig över 50 grader på
> vare sig cpu eller moderbord.

Ok, då borde det inte vara frågan om överhettning i vart fall.  Du får
ungefär samma temperaturvärden när du är i BIOS-inställningarna, antar
jag.

> CP-moderbordet har två defaultinställningar - överklockad och standard -
> förutom alla individuella inställnngar, för enskilda delar, man kan göra.
> Även om jag ställt in på standard så kommer felmedelandet om överklockning.
> Det är antagligen ett standardmeddelande för alla fel. De flesta
> komponent-inställningar är i läge "auto" vilket jag antar ska kunna fixa en
> lämplig inställning.

Hmm, låter konstigt.  Om du resettar BIOS-inställningarna till
default, så skall du ju inte få några felmeddelande.

> Visserligen har jag satt ihop en dator själv - min tidigare som fungerade
> ;-) - men annars är mina kunskaper om hårdvara och felsökning noll. Därför
> är det lite frustrerande. Jag önskar att det fanns ett
> grafikkort-testprogram. Jag får ta och gå igenom hela skiten igen, plocka
> bort delar för att se om nätagregatet är överlastat, köra med en minnesmodul
> i taget, med mera. Helst vill jag kunna hitta den felande länken för att
> slippa posta iväg hela burken till försäljaren.

Om memtest86 hittar fel, så är det ett fel.  Antingen i minnesmodulen,
eller i moderkortet.  Om det är moderkortet så kan det bero på
BIOS-inställningar.

I vart fall är det minnesfel orsak till att datorer låser sig.

> Magnus Berg

/Jackson