Re: Re: Re: Är min dator kass

Tack för tipsen!

Det är surt att jag inte har tillgång till en annan dator där jag kunde testa grafikkortet.

Minnestestet "Memtest 86" eller vad det heter, har jag kört och fick något felmedelande för ena minnesmodulen. Men när jag sedan kört datorn med enbart den friskförklade modulen har datorn ändå hängt sig. Det kanske stryker teorin om felaktigt grafikkort.

Jag använder ständigt lm-sensors och min dator går aldrig över 50 grader på vare sig cpu eller moderbord.

> Att bios klagar på överklockning låter intressant, är det ett vanligt
> problem på det moderkortet? Annars borde du nog noggrant se över alla
> inställningar.

CP-moderbordet har två defaultinställningar - överklockad och standard - förutom alla individuella inställnngar, för enskilda delar, man kan göra. Även om jag ställt in på standard så kommer felmedelandet om överklockning. Det är antagligen ett standardmeddelande för alla fel. De flesta komponent-inställningar är i läge "auto" vilket jag antar ska kunna fixa en lämplig inställning.

Visserligen har jag satt ihop en dator själv - min tidigare som fungerade ;-) - men annars är mina kunskaper om hårdvara och felsökning noll. Därför är det lite frustrerande. Jag önskar att det fanns ett grafikkort-testprogram. Jag får ta och gå igenom hela skiten igen, plocka bort delar för att se om nätagregatet är överlastat, köra med en minnesmodul i taget, med mera. Helst vill jag kunna hitta den felande länken för att slippa posta iväg hela burken till försäljaren.

Magnus Berg