Re: Re: Är min dator kass

On Thu, 2008-09-18 at 20:54 +0200, Magnus Berg wrote:
> Datorn har varit lite krasch benägen hela tiden. Bios har sagt att det
> berott på överklockning trots att det inte var överklockat.
>
> Sedan hade den en nära dödenupplevelse när jag utan att släcka ner X
> avinstallerade Nvidia-grafikkorts-drivrutinerna. Då slocknade den helt.
> Det gick inte alls att starta datorn. Men efter att ha plockat bort båda
> minnen och satt dit dem igen så återkom datorn till livet.
>
> Sedan kom en period då en slocknade - skärmen gick i vila - jäkligt
> ofta. 3-4 gånger om dan. Ibland med bara några minuters mellanrum. Då
> [...]

Det låter definitivt som hårdvarukrångel. Dålig strömförsörjning borde
du kunna utesluta genom att testa att köra systemet med så få
komponenter som möjligt (en hårddisk, ingen cd/dvd, inga instickskort
osv.).

Har du möjlighet brukar det också vara bra om du kan test enskilda
komponenter i en annan maskin, eller helt enkelt testa med ett annat
grafikkort i samma maskin.

Att bios klagar på överklockning låter intressant, är det ett vanligt
problem på det moderkortet? Annars borde du nog noggrant se över alla
inställningar.

Överhettning kan också ställa till det, du borde kunna övervaka
temperaturen i bios, eller i Debian genom lm-sensors eller liknande.
Funkar det inte kan du ju känna lite försiktigt på kylflänsarna så ingen
är för varm (eller för kall).

Hoppas att något av ovanstående hjälper :)

--
Cheers,
Sven Arvidsson