Re: Re: Är min dator kass

Tack för svaret Johan.

Datorn har varit lite krasch benägen hela tiden. Bios har sagt att det berott på överklockning trots att det inte var överklockat.

Sedan hade den en nära dödenupplevelse när jag utan att släcka ner X avinstallerade Nvidia-grafikkorts-drivrutinerna. Då slocknade den helt. Det gick inte alls att starta datorn. Men efter att ha plockat bort båda minnen och satt dit dem igen så återkom datorn till livet.

Sedan kom en period då en slocknade - skärmen gick i vila - jäkligt ofta. 3-4 gånger om dan. Ibland med bara några minuters mellanrum. Då hittade jag ett tips om att byta kabel mellan grafikkort och bildskärm. Det funkade i flera veckor och allt var frid och fröjd.

Men nu har helvetet återigen brutit ut. Bios skyller fortfarande på överklockning.

Min hårdvara är nedan. Kanske kan det vara för lite med 600 W för att driva allt. Men det kanske också är så att grafikkortet varit felaktigt hela tiden. Jag har lite svårt att fatta varför det skulle tvärslockna när jag avinstallerade drivrutinerna, men botats av att jag tog ur båda minne och satte tillbaka. När jag först bara tog ur grafikkortet, och satte tillbaka, vägrade datorn fortfarande att starta.

Jag har också svårt att tro att Debian Sid AMD64 fortfarande skulle vara så outprovad att det åstadkom så mycket strul som jag råkat ut för.

Chassi
Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu, black, ATX, 3xfläkt

Strömförsörjning
Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Moderkort
MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

Processorer
AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED

DDR2 minne
Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 2GB CL6

Hårddisk
2st. Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Grafikkort
Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 256bit

En dvd
En cd.
Tv/radio kort
Zalman fläktstyrenhet