Re: spamskydd på listan

Hi, hi!

Det var precis vad jag för två år sedan föreslog på listan debian-projekt. Det blev inte väl mottaget. http://lists.debian.org/debian-project/2006/08/msg00123.html

Många av de som förser oss okunniga med vårt kära Debian har en mycket arrogant inställning till oss okunniga. Men att istället för att förhindra att spam skickas kors och tvärs genom trådarna rekommendera spamfilter är inte arrogant, det är korkat. Man skulle enkelt, liksom många andra maillistor, kunna ha en registrerings och inlkoggningsprocess, för deltagarna i listan, som gjorde offentliggörandet av e-postadresser helt onödig. Ville man skicka ett direkt-mail till någon så klickar man på en annonym länk i stället för som nu en offentlig e-postadress.

Orsaken till att jag reagerade, då för två år sedan, var att jag fick massa spam för att jag hade ambitionen, godheten och intressa av att skicka in buggrapporter, och det känns jävligt otacksamt.

Men nu har jag en speciell e-postadress för debian-ändamål. En adress som inte tar emot några som helst mejl. Men det är ju inte heller en opimal lösning, men jag slipper spam.

Tyvärr förväntar jag mig ingen förbättring på detta område. Men ha en bra dag ändå. ;-)

mvh
Magnus Berg