Re: Fwd: Lenny upgraderings problem

Hittade en intressant post på ubuntu forumet http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=562243

"I just purchased a Shuttle XPC SN27P2 barebones and put everything together. When I try to browse the internet my speeds are extremely slow (it's an on-board NIC - Marvell). I've tried disabling the NIC and put in a Intel NIC with the same results.

Something I found interesting...PCLinuxOS out of the ones listed below is the only one that worked for me (normal network speeds). I noticed it's the only one that has IO-APIC-level rather than IO-APIC-fasteoi. Could that be my problem and if so how do I fix that?"

Verkar som om det kanske kan vara något med detta, dock har jag ingen aning vad APIC-Level vs fasteoi betyder eller om det går att påverka. Är det någon som vet ?

Stefan Alfredsson wrote:
Mikael Rudberg wrote:
Så här ser det ut i Etch

193:     703449   IO-APIC-level  ehci_hcd:usb4
209:    1335215   IO-APIC-level  eth0

Och i Lenny så här. Enda jag kan se här är att det är annan numrering på
IRQ och att det är flera IRQ som används.

           CPU0
 16:       3350   IO-APIC-fasteoi   eth0
 23:      34567   IO-APIC-fasteoi   ehci_hcd:usb4

1 - annan numrering
2 - olika ordning
3 - APIC-fasteoi vs. APIC-level

Prova att boota med 'noapic' optionen och se om det blir skillnad.

Kan också vara problem med ipv6 - jag såg att du hade en v6 adress i
lenny, har du det i etch också? Prova att döpa om/flytta ipv6-kernel
modulen så den inte laddas.

//Stefan