Re: LAN med DHCP

Hej!

Det här ser lovande ut. Jag har gjort ändringarna som du beskrev, och nu
kan maskinerna kontakta varandra med de nya statiska adresserna. Jag har
också ändrat i Bilbos /etc/exports:

/download	192.168.0.3(rw,no_subtree_check,sync)
/home/pelle     192.168.0.3(rw,subtree_check,sync)

men nu kan jag aldrig mounta, får samma felmeddelande som tidigare:

mount /bilbo
mount.nfs: bilbo:/download failed, reason given by server: Permission
denied

Jag misstänker att detta beror på att Gandalf identifierar sig med sin
dynamiska IP-adress istället för med sin fasta, och att jag på något
sätt måste ställa in den på att använda interfacet eth0:1 just när den
ska mounta Bilbos utdelningar (eller kanske ännu bättre för all
kommunikation med Bilbo), men hur åstadkommer jag det?

/Pelle