Re: LAN med DHCP

Hej,

Om jag har fattat rätt så är alla dina burkar direktanslutna till internet.?

Det förklarar varför dina försök att motera NFS filsystem via internet strular. Du får hela tiden nya IPnummer till dina värdnamn som ibland pekar fel.

Fråga: Är någon av Linux burkarna alltid på? Den borde i så fall vara din brandvägg, gataway och webserver ... till nätet och din locala DNS DHCP samba... server Den datorn har då 2 nätverkskort, enklast att configa så med ett internet och ett localt nät.
Vill du dela ut diskutrymme till dina Windows burkar så finns samba.
Då är det du som kan hålla koll på ditt interna nätverk med samba, DNS DHCP och allt du behöver där hemmas.

Det är ungefär så jag har fixat det här.
Mitt förslag är alltså två nät.

--
73 dé SM7JQB Bengt
mobil: +46(0)703686441