LAN med DHCP

Hej listan!

Jag har länge haft en halvdan nätverkskonfiguration som jag nu vill
förbättra. Hårdvaruupplägget är enklast möjliga, ett ADSL-modem
(Bredbandsbolaget) med inbyggd switch, datorerna kopplade direkt till
switchen (fast två av dem via ytterligare en switch). I hushållet finns
2 linux-datorer och 2 win-datorer. Alla datorerna får IP-adress
dynamiskt med DHCP från Bredbandsbolaget, de två linux-datorerna förses
dock med konstant domännamn med dyndns:

bilbo.homeunix.net
gandalf.homeunix.net

Nu har jag två problem:

För det första så händer det då och då att den ena eller andra datorns
routningstabell blir felaktig, så att trafik mellan datorerna (åt det
ena hållet) routas ut på internet och tillbaka igen, varpå
överföringarna förstås blir väldigt långsamma. Routningstabellen kan då
se ut så här:

root@bilbo:~# traceroute  gandalf.homeunix.net
traceroute to gandalf.homeunix.net (85.225.220.143), 30 hops max, 40
byte packets
 1  10.244.130.113 (10.244.130.113)  1120.989 ms  80.282 ms  34.133 ms
 2  * *

Jag kan lösa detta manuellt genom att köra

root@bilbo:~# route add gandalf.homeunix.net eth0
SIOCADDRT: Filen existerar

vilket löser problemet för stunden, men hur förhindrar jag att det blir
så här?

Det andra problemet gäller NFS. Bilbo (som alltid står på) har
utdelningar som jag vill mounta automatiskt på Gandalf vid uppstart. I
Bilbos /etc/exports har jag:

/download       gandalf.homeunix.net(rw,no_subtree_check,sync)
/home/pelle     gandalf.homeunix.net(rw,subtree_check,sync)

Problemet är att utdelningarna nästan aldrig mountas vid uppstart av
Gandalf (de står med i fstab), och försöker man göra det manuellt får
man:

root@gandalf:~# mount /bilbo
mount.nfs: bilbo.homeunix.net:/download failed, reason given by server:
Permission denied

Jag har hittat följande trix för att fixa det för stunden: logga in på
Bilbo med SSH och kör

root@bilbo:~# /etc/init.d/nfs-kernel-server restart

och sen går det att mounta, men bara för just den gången. I NFS
dokumentation står det att man inte ska specificera maskiner med
domännamn, men jag har ju inget val eftersom jag har dynamiska
IP-adresser.

Jag tror att båda dessa problem har samma orsak, men är osäker på vilken
lösning som är bäst. Att köpa en router? Då är jag orolig för att
surfningen ska gå långsammare om man inte köper en jättedyr modell, är
den oron obefogad? Eller är det bara något som är felinställt?

/Pelle