Re: Konstiga "varnings" vid dist-upgrade

Den den 8 september 2008 00:47 skrev Stefan Alfredsson <alfs@debian.org>:

> Detta beror på att localen som angetts i LANG inte finns, som andra
> noterat beror det antagligen på att du är uppe i en uppgradering.

Den analysen håller även jag med på.

> Tillfällig lösning under tiden du uppgraderar:
>
> unset LANG
> (gör uppgradering, apt-get dist-upgrade, etc)

Eller
export LANG=C

Så slår man av konverteringen av texterna från program till lokala
varianter av dem (samt lite annat med).

> När du är klar, se till att paketet locales är installerat,
> och att du har en_US.UTF-8 aktivt (ej kommenterat) i /etc/locale.gen.
> Kör sedan locale-gen så omskapas aktiverade locales.

Vill man inte ha någon locale, så sätter man locale till "C"
Annars är det bättre med alternativet "sv_SE.UTF-8", tycker jag.

Man kan ändra globala inställningarna av locale med

  sudo update-locale

eller som andra föreslagit

  sudo dpkg-reconfig  locales

Man kan även starta uppgraderingen med
  LANG=C aptitude upgrade
Då är locale bara satt för det programmet