Backport frågor

Hej

Jag har några frågor ang. "etch/backports" som jag inte lyckats hitta ett konsekvent svar på genom google.

1) Finns det nån apt-get command line för att uppgradera ett stable packet till ett från backports? Jag kollade på backports.org och där sa dom att man skulle använda pinning men det verkar lite bökit att underhålla.

2) Om man använder sig av backports packet och senare vill göra en dist-upgrade till t.ex. lenny kommer backports paketen automatiskt uppgraderas till den som finns i lenny eller måste man avinstallera backports paketen ?

Tack på förhand

/Mikael