Re: wireless USB NetGear MA111 v2

onsdag 16 juli 2008 14.44.50 skrev Jorgen:
> Hej
> Jag har ett trådlöst usbkort som jag försöker få igång i Linux (helst i
> Debian Lenny).
>
> output från lsusb:
> Bus 001 Device 002: ID 0846:4230 NetGear, Inc. MA111 WiFi (v2)
>
> Min fråga är.
> Är det någon som fått MA111 att fungera i Linux?
>
> Vad jag läst om MA111 så ska det fungera "out of the box" i Ubuntu
> Hardy, jag har provat i Hardy men inte lyckats...
>
> mvh Jorgen

Jag lyckades "out-of-the-box" med ett Level One WPC-0300-kort, ungefär så här:
På något sätt tog jag reda på att det ska köras med  madwifi  (finns i
Ubuntu-förrådet). Nätverksinställningar i Systeminställningar... räckte inte
för att få förbindelen OK, men med Wireless Assistant (wlassistant) gick det
bra. Jag kommer inte ihåg detaljerna.

Så det som behövs är väl att ta reda på 1) vilket drivrutinpaket som är det
rätta och sedan 2) experimentera med de olika wireless-verktygen som finns
tills det fungerar, förhoppningsvis! Kolla listor med kort/drivrutiner och
hitta vad som behövs i Ubuntu-repositoriet, kanske? (och går det i Ubuntu så
ska det gå i Debian).

Hoppas du löser det / Tore

PS-tips: Till sist installerade jag wicd för att kunna enkelt logga på olika
trådlösa nät och det funkar super (obs det behövs en extra desktop-fil för
att få all funktionalitet i Kubuntu). wicd fås till exempel med en
tilläggsrad i /etc/apt/sources.list:
deb http://apt.wicd.net/hardy extras