Re: fråga ang. hotswap diskar

jonas nydahl wrote:
> Hejsan, jag har precis fått tag i en ibm netfinity 5100 server med hotswap
> scsi diskar.
> Hur fungerar det i linux när man byter hårddiskar? kör för tillfället
> ubuntu 7.10 i den.

Kul att du förlitar dig till debian-listorna fastän du kör ubuntu :)

> Jag har en disk i hela tiden som jag har ubuntu i, och en till med ext3.
> har lagt till den i /etc/fstab men när jag avmonterar den och drar ut
> disken, stoppar in disken igen så kan jag inte montera den, får ett
> felmedelande om ext3 filsystemet.

Det beror på hur hotswap-hårdvaran fungerar och hur direktkopplad
scsi-enheten är till den fysiska disken. Även om disken är fysiskt
hotswap-bar så kanske kärnan inte informeras om detta på rätt sätt.

Du skulle kunna prova
cat /proc/scsi/scsi
och sedan
/proc/scsi/scsi

innan du tar ut disken och motsvarande add-single-device efter att du satt
in den igen, iaf i 2.4 kärnan. Vet inte hur det funkar i 2.6, men det kan
vara värt att prova. Mer info på
http://tldp.org/HOWTO/SCSI-2.4-HOWTO/mlproc.html

Mvh,
 Stefan