Re: Ta bort en katalog (ny fråga)

Hej Micke och Samuel,

On 2008-02-26, Samuel Blomqvist wrote:

> Tror att betydelsen är "en efter en" eller "gång på gång" eller något i
> den stilen...  I det här fallet betyder det helt enkelt att den går ner
> i katalogträdet tills det tar slut och börjar ta bort saker där...
>
> Rätta mig någon om jag har fel... vilket, sanningen att säga, har
> hänt...

Har inget att invända--hela katalogen inklusive innehållet i alla underkataloger
ryker.
Det verkar som om man får anpassa översättningen efter omständigheterna.

Ifall Du fortfarande gnetar med översättningen och det inte handlar om samma
användning som ovan (katalogstruktur):

Lurigt ord att översätta till icke-tekniskt språk...
Som Samuels förslag visar får man köra en merordig förklaring om man vill vara
exakt.
I algoritm-, programmerings- och matematiska sammanhang heter det helt enkelt
"rekursivt", men det hjälper ju bara om läsaren vet vad som avses.

"Engelsk-Svensk Teknisk Ordbok" av Einar Engström anger
<recursive = med upprepning>

medan Björn Collinder i "Ordhandboken" anger <rekursiv = omtagbar>

Ingen av dessa båda översättningar skulle få läsaren att förstå exakt vad
"rm -r" gör.

Hm, undrar om någon blev smartare av ovanstående,
--
Christer