OT?: Firefox i kiosk-mode på live-cd

I ett projekt jag jobbar i har jag behovet att skapa en live-cd som vid boot startar Firefox och låser in användaren, d v s avaktiverar alla möjligheter att ta sig ur applikationen. URLen ska dessutom låsas (eg bara tillåta specificerade ip-nummer, kan vara flera).

Jag har i sammanhanget massor av frågor som jag tror att listan kan hjälpa mig med:

1. Har jag valt en lämplig distro att utgå ifrån?
Jag har valt Ubuntu av framför allt två skäl:
  • "stor" distribution = fungerar med stora variationer av hårdvara
  • "stor" distribution = enklare att få support på hur live-cdn kan modifieras, vill hålla modifieringen till ett minimum.
Jag har dock en känsla av att hårdvarukompabiliteten inte följer primärt med ditributionen utan med kärnan då denna innehåller drivrutinerna. Korrekt?

2. Hur startar jag Firefox direkt vid uppstart lämpligast?
Då jag bara vill starta Firefox och inget annat har jag utgått ifrån Xubuntu 7.10 som kör Xfce i stället för Gnome eller KDE. Det var typ 100 år sedan jag lekte med konfigurationsfiler för X (annat än xorg.conf) var ska jag starta Firefox? Jag hittade några script för SLAX (Slackwarebaserad live-cd) som placerar följande i /etc/X11/xinit/xinitrc:
# Install the kiosk-mode FireFox extension
/usr/bin/firefox -install-global-extension /etc/r-kiosk-0.6-firefox.xpi
# KIOSK: Run FireFox, shut down when done (URL in separate file)
while true; do
  /usr/bin/firefox http://www.ubuntu.com
  sleep 1
done
I Ubuntu pekar xinitrc på /etc/X11/Xsession, är det där jag ska starta Firefox? Kan jag använda ovanstående kodrader?
R-Kiosk 0.6 är en extension som ordnar nästan allt jag behöver för att hålla användare inlåsta i Firefox.

3. Hur stänger jag av Alt-F4 för att avsluta Firefox?
R-Kiosk hanterar det mesta men förhindrar inte användaren att stänga ner applikationen så det får jag ordna på annat sätt. Hur gör jag det lämpligast? Stänger av dess tangenter helt och hållet?

Ja, jag nöjer mig med dessa frågor. Som synes är de inte Debianspecifika utan mer Ubuntu och kanske ännu mer X/Xfce-specifika. Hoppas det går för sig.

För att modifiera live-cd:n följer jag instruktionerna här: https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization.

M v h,
Mikael