Problem att få rätt skärmläge i X

God fortsättning!

Jag har lite problem med att få rätt skärmläge på en av mina maskiner. Maskinen har en Dell E207WFP bredbilds-plattskärm, och den har en innbyggd upplösning på 1680×1050. Problemet är att jag inte får X att visa den upplösningen, oavsett hur jag försöker ställa in det. Jag använder VGA-utgången via en skärmväxel.

Jag har lagt in

  Modes "1680x1050"

som enda skärmläge i alla SubSection "Display" i /etc/X11/xorg.conf, och angett den monitorinformation jag har hittat genom att googla efter information:

  HorizSync 30-83
  VertRefresh 56-75

med de inställningarna får jag 1360×någonting, ändrar jag VertRefresh till 56-60 får jag 1280×800. Inget av lägena står i xorg.conf.

Är det möjligt att tvinga X till en viss skärmupplösning?

I Xorg-loggen ser jag detta:

  (II) RADEON(0): DDC Type: 3, Detected Monitor Type: 0
  (II) RADEON(0): Found color CRT connected to primary DAC in RADEONProbeOutputModes
  (II) RADEON(0): Adding Screen mode: 1680x1050
  (II) RADEON(0): Total number of valid Screen mode(s) added: 1

så det ser ut som den läser rätt inställningar, men lite längre ned står det:

  (II) RADEON(0): Detected Monitor Type: 0
  (II) RADEON(0): Output VGA-0 connected
  (II) RADEON(0): Output DVI-0 disconnected
  (II) RADEON(0): Output S-video disconnected
  (II) RADEON(0): Output VGA-0 using initial mode 1280x800

Jag kan inte se några loggmeddelanden om varför den väljer bort inställningen jag har valt.

Maskinen kör Debian sid, uppdaterad häromdagen.

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/