Re: adduser

On Sun, 11 Nov 2007 19:46:11 +0100
mattias jonsson mj-at-mattiasweb.net wrote:

> I ex fedora frågar adduser bara efter username
> Medan debian frågan om hela namnet rumsnummer osv
> Hur får amn adduser att bete sig som ex fedora

Visst är det märkligt! Ingen dokumentation om det inte.
Själv löser jag problemet genom att använda useradd i st f adduser. useradd frågar inte efter någonting. Man matar in det man vill ha på kommandoraden. Tyvärr måste man komma ihåg att ställa in lösenordet efteråt med passwd. Kanske en lösning för dig?

adduser är ett perlscript (/usr/sbin/adduser) så i princip man man patcha det enkelt.

Mvh
/Leif