Re: SV: Php-script

On Sat, 10 Nov 2007, mattias jonsson wrote:

Hur koda detta? Dvs php-koden?

Du var inte precis uttömmande i din fråga därav mitt något korta svar. Det finns två vägar här, a) php istället för bash och b) php via webbmojs. Jag trodde i min enfald att det var läge a som var intressant men gissar numera på läge b.

Om det är b du är uteefter så skulle jag, utan att veta något om din setup, inte råda dig att göra det. Det inkluderar nämligen att låta www-data köra kommandon som är förbehållna root. Om du MÅSTE göra det via webben så skulle jag snarare bygga ett cronjobb som root kör och sen låta php skriva i något typ av delat minne, inte superbt och supersäkert men det släpper inte in www-data i root.

Jag skulle nästan vilja kalla det här för en gör-om-gör-rätt. Mailbackenden borde ha varit i en databas som php kan skriva till istället för via obskyra kommandon, men det är kanske så du löst det? I så fall borde du sagt det från början. I alla övriga fall kan jag varmt tipsa om postfix+mysql-setupen som beskrivs mycket ingående på http://www.workaround.org jag kör den och det lirar toknajs med mitt hembrygda administrations-webbmojs.

--
/brother
http://martin.bagge.nu