Re: Ljudet funkar bara under sessionen

Per Tunedal per.tunedal-at-operamail.com wrote:
> Hej!
> Hur får man ljudet att funka hela tiden?
> Jag kör alsaconf och sedan funkar ljudet under hela sessionen.
> Nästa gång jag loggar in funkar bara systemljud.

Hmm, det räcker att logga ut/in, då slutar ljudet att fungera?
Du startar alltså inte om datorn?

Det tyder på att de nödvändiga modulerna i kärnan fortfarande är på plats. lsmod-kommandot visar drygt 15 moduler som börjar med "snd_" i mitt Etch-system med standardkärna.

Jag har också ett device "/dev/dsp" som behövs för vissa ljudapplikationer (de som använder OSS):
$ ls -l /dev/dsp
crw-rw---- 1 root audio 14, 3 Nov 10 17:59 /dev/dsp

Jag har sett till att jag har skrivrättigheter där eftersom jag tillhör gruppen "audio".

Nåja, det är nog inte ditt problem eftersom du inte startar om datorn. Jag gissar att någon av alla volymkontroller står på noll!
Om du kör KDE så starta programmet kmix (via menyer eller kommando). Du ska då kunna kontrollera volymen för Master, PCM, mm. Många ljudapplikationer har dessutom sina egna volymkontroller inbyggda...

Vänliga hälsningar
Leif