Från: Tomas Nykung [mailto:tomas2@multi.fi]
Skickat: den 30 oktober 2007 14:03
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Punktstöd?

On Mon, Oct 29, 2007 at 03:45:00PM +0100, mattias wrote:
> Ah tack ändå
> Får leka i helgen när ja sitter vid rätt dator
> Hm kan du ge länk till den stabila debian med braillestöd
> Är inte helt säker på vilken det är

Hej Mattias.

Dina frågor är inte helt lätta att besvara för oss seende som inte nån gång
befunnit oss in i den situationen att vi skulle ha behövt installera ett
operativsystem "from scratch" så att säga, utan att kunna se på datorns
skärm vad vi håller på med... :)

Det oaktat så tycker jag personligen att problemet är intressant och därför
känner jag att jag vill göra ett försök att svara.

Jag försökte söka på google, men det verkar vara svårt att hitta några
definitiva svar, kanske de som håller på med sånt här tycker att det är så
självklara saker att det inte behöver dokumenteras desto mera eller vad är
det frågan om? :)

För det första, så om jag förstått saken rätt, så ska Debian Etch, dvs
stabila versionen av Debian som har versionsnumret 4.0r1, ha stöd för
braille direkt i installationsprogrammet. Du ska alltså inte behöva någon
special Debian CD för att få det att fungera.

Du behöver endast den första CD:n, resten installeras automatiskt över nätet
(förutsatt att datorn ifråga är ansluten till nätet förståss).

Här är länken till den CD:n:
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-cd/4.0_r1/i386/iso-cd/d
ebian-40r1-i386-CD-1.iso

Eller om du vill ha den varianten som installerar KDE automatiskt så är det
denna länk som gäller:
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-cd/4.0_r1/i386/iso-cd/d
ebian-40r1-i386-kde-CD-1.iso

Är det förresten någon mening med gnome eller kde för en som är blind? Jag
har ingen aning, vilket ju visar hur lite jag vet om sådana saker...

Här är en länk till en installationsrapport som en person som testat det
hela har skrivit:
http://lists.debian.org/debian-accessibility/2007/02/msg00011.html
Men, han talar om att han konfigurerade brltty från "BRLTTY preferences
menu", betyder det att man måste kunna se för att konfigurera den, eller
gjorde han det direkt från sin braille hårdvara?

I nästa postning i samma tråd, så talas om att konfigurera braille hårdvaran
direkt i boot prompten (det första man kommer till när man startar
installationen) genom att skriva in linux brltty=,,de (och trycka enter) för
att få tysk braille variant direkt från start. Kunde möjligen vara något i
stil med linux brltty=,,sv för att få svensk då? (Jag gissar bara här, vet
inte ens om det finns någon sådan variant? men det är ju bara att testa)

Prova först med att bara trycka enter och se om det fungerar automatiskt är
mitt råd, andra får gärna rätta mig om någon vet bättre.

Lite mera länkar:
Här (strax i början på denna sida) talas om att Debian
installationsprogrammet från och med Etch versionen ska klara av att använda
USB braille hårdvara automatiskt, och serieportversioner med lite
konfigurering: http://brl.thefreecat.org/wiki/moin.cgi/debian

Om det var så att du har en seriell braille, så kan denna länk vara till
hjälp, men det ska alltså inte behövas med en USB braille:
http://brl.thefreecat.org/wiki/moin.cgi/brltty

Se också Debian-Accessibility sidan för mera info och länkar som säkert kan
vara intressanta för dig:
http://www.debian.org/devel/debian-accessibility/index.sv.html

Observera att Debian har en e-post lista speciellt för dylika saker, så den
kunde säkert löna sig att posta dina frågor direkt till den listan också,
men den är ju på engelska förståss, här är länken till den:
http://lists.debian.org/debian-accessibility/

Det blev lite långt dethär, men jag hoppas att det var till någon slags
hjälp :)

Rapportera gärna hur det går för dig och om du inte vill skicka till denna
lista så får du gärna skriva åt mig privat också, jag tar inte illa upp för
det, men chansen att jag ska kunna hjäpa desto mera är ganska liten eftersom
jag inte har tillgång till någon braille hårdvara för att kunna testa hur
installationen går till i praktiken.

Lycka till!

Hälsningar
Tomas