Re: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Punktstöd?

On Mon, Oct 29, 2007 at 03:45:00PM +0100, mattias wrote:
> Ah tack ändå
> Får leka i helgen när ja sitter vid rätt dator
> Hm kan du ge länk till den stabila debian med braillestöd
> Är inte helt säker på vilken det är

Hej Mattias.

Dina frågor är inte helt lätta att besvara för oss seende som inte
nån gång befunnit oss in i den situationen att vi skulle ha behövt
installera ett operativsystem "from scratch" så att säga, utan att
kunna se på datorns skärm vad vi håller på med... :)

Det oaktat så tycker jag personligen att problemet är intressant och
därför känner jag att jag vill göra ett försök att svara.

Jag försökte söka på google, men det verkar vara svårt att hitta
några definitiva svar, kanske de som håller på med sånt här tycker
att det är så självklara saker att det inte behöver dokumenteras
desto mera eller vad är det frågan om? :)

För det första, så om jag förstått saken rätt, så ska Debian Etch,
dvs stabila versionen av Debian som har versionsnumret 4.0r1, ha
stöd för braille direkt i installationsprogrammet. Du ska alltså
inte behöva någon special Debian CD för att få det att fungera.

Du behöver endast den första CD:n, resten installeras automatiskt
över nätet (förutsatt att datorn ifråga är ansluten till nätet
förståss).

Här är länken till den CD:n:
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-cd/4.0_r1/i386/iso-cd/debian-40r1-i386-CD-1.iso

Eller om du vill ha den varianten som installerar KDE automatiskt
så är det denna länk som gäller:
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian-cd/4.0_r1/i386/iso-cd/debian-40r1-i386-kde-CD-1.iso

Är det förresten någon mening med gnome eller kde för en som är blind?
Jag har ingen aning, vilket ju visar hur lite jag vet om sådana
saker...

Här är en länk till en installationsrapport som en person som testat
det hela har skrivit:
http://lists.debian.org/debian-accessibility/2007/02/msg00011.html
Men, han talar om att han konfigurerade brltty från "BRLTTY preferences
menu", betyder det att man måste kunna se för att konfigurera den,
eller gjorde han det direkt från sin braille hårdvara?

I nästa postning i samma tråd, så talas om att konfigurera braille
hårdvaran direkt i boot prompten (det första man kommer till när
man startar installationen) genom att skriva in
linux brltty=,,de (och trycka enter)
för att få tysk braille variant direkt från start.
Kunde möjligen vara något i stil med linux brltty=,,sv för att få
svensk då? (Jag gissar bara här, vet inte ens om det finns någon
sådan variant? men det är ju bara att testa)

Prova först med att bara trycka enter och se om det fungerar
automatiskt är mitt råd, andra får gärna rätta mig om någon vet
bättre.

Lite mera länkar:
Här (strax i början på denna sida) talas om att Debian
installationsprogrammet från och med Etch versionen ska klara av att
använda USB braille hårdvara automatiskt, och serieportversioner med
lite konfigurering:
http://brl.thefreecat.org/wiki/moin.cgi/debian

Om det var så att du har en seriell braille, så kan denna länk vara
till hjälp, men det ska alltså inte behövas med en USB braille:
http://brl.thefreecat.org/wiki/moin.cgi/brltty

Se också Debian-Accessibility sidan för mera info och länkar som
säkert kan vara intressanta för dig:
http://www.debian.org/devel/debian-accessibility/index.sv.html

Observera att Debian har en e-post lista speciellt för dylika
saker, så den kunde säkert löna sig att posta dina frågor direkt
till den listan också, men den är ju på engelska förståss, här
är länken till den:
http://lists.debian.org/debian-accessibility/

Det blev lite långt dethär, men jag hoppas att det var till någon
slags hjälp :)

Rapportera gärna hur det går för dig och om du inte vill skicka till
denna lista så får du gärna skriva åt mig privat också, jag tar
inte illa upp för det, men chansen att jag ska kunna hjäpa desto
mera är ganska liten eftersom jag inte har tillgång till någon
braille hårdvara för att kunna testa hur installationen går till i
praktiken.

Lycka till!

Hälsningar
Tomas