online data-internet

hej
jag har en projekt.det handlar om att mikrofonen fångar signalen .signalen
passerar ad-omvandlare och låg pass filter. efter detta mättes signalen av
data .så behöver det ett mätprogram. sedan skickas signalen till internet.
vi behöver en web server program. jag undrar om ni har mätprogram eller
web server program? jag har en fråga till :vad är det skillnaden mellan
fri operativsystem och vanlig operativ system?
web server programet som behövs är GNU/Linux.
mvh HAmid