Re: AMD64-kernel i i386 dist?

Samuel Blomqvist:

När jag söker på linux-image med apt-cache eller aptitude så ser jag att
det finns -amd64 kernlar att ladda ner. Ska dessa användas tillsammans
med 32-bit Debian?

"Ska" är kanske fel ord. "Kan" är mer rätt ord. När jag letade mig fram till information så läste jag (tyvärr har jag inga referenser till var det var) att amd64-kärnan kunde ge bättre prestanda på hårt belastade system, men att de allra flesta rekommenderades att köra en i386-kärna om man hade i386 på användarsystemet.

Jag har en maskin där jag kör amd64-kärna och i386-användarsystem, men det är för att jag har ett amd64-system i en chroot för att kunna testa en del saker. Det får en del intressanta effekter, men det har inte inverkat negativt på något, men så använder den maskinen inte några proprietära drivrutiner.

Min huvudsakliga maskin här hemma kör amd64 genomgående, vilket har andra intressanta effekter, det är inte alla program som fungerar lika bra.

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/