Re: Om servrar

Mikael skrev:
> När jag skall testa/dema olika linux konfigurationer så brukar jag bygga
> en virtuell image på så sätt kan testa i princip allt inan man går på
> riktigta maskiner.
>
> Du kan ladda ner VMWare servern gratis här
>
> http://www.vmware.com/download/server/
>
> Finns även massa färdig gjorda images man kan använda om man inte orkar
> göra en själv  :)
>
> http://www.vmware.com/appliances/

Eller varför inte bara köra debootstrap och bygga ett demosystem i en
katalog som man sen kan chroot'a till. Lite simplare än att köra en
full virtuell maskin men det duger utmärkt, men man får se till att
inte att köra t.ex. en maildaemon både i och utanför chrooten och så
får man mount'a /proc i chrooten.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting