Re: Om servrar

Helgi Örn skrev:

> På min arbetsplats har vi en gammal Win NT4 server som för både e-post
> och backup av dokument. Det program som servar e-posten är
> kommerciellt, kommer inte ihåg namnet, men det är mycket eländigt och
> primitivt. När det gäller vår kundtjänst är e-posthanteringen en
> mardrömsliknande situation.

Backup av dokument? Det finns många lösningar för säkerhetskopiering.
Bacula är en.

http://www.bacula.org/

> Vad jag skulle behöva veta är vad man skall presentera när det gäller
> e-postservern. Det viktigaste är att få till stånd en server där vår
> kundtjänst på flera personer, kan alla hantera e-post från ett och
> samma konto samtidigt (samma e-postadress alltså). Vad behöver man för
> typ av server för det?

Mitt tips är att köra RT (Request Tracker) för att hantera inkommande
post. Det är alltså ett "problem ticket"-system som passar utmärkt för
att hantera olika rapporterade problem.

http://bestpractical.com/rt/

--
Daniel Nylander (CISSP, GCUX, GCFA)
Stockholm, Sweden

"Demokrati försvaras i tre steg. Valboxen, Juryboxen, Patronboxen."
		- Ambrose Bierce