Re: Inget tangentbord i X efter uppdatering till Etch

Fredrik Jonson:

> Jag hade ett liknande problem i sid för nån tid sen, det visade sig
> att tangentbordsdrivrutinen hade bytt namn. Mitt ivriga klipp och
> klistrande mellan gamla XF86Config-4 och nya xorg.conf gjorde så att
> det gamla namnet på drivrutinen för tangentbordet hade följt med.

Jag lät installationsprogrammet skapa sin egen konfigurationsfil, och
den innehåller samma saker som i Per Blomqvists brev (med en extra rad
som mappar meta till alt, eller om det var tvärtom).

> Är du verkligen säker på att du inte får någon varning eller fel i
> /var/log/Xorg.0.log? Sök tex på 'LoadModule: "kbd"'.

Ja, det ser korrekt ut. Först själva kbd-modulen:

(II) LoadModule: "kbd"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/input/kbd_drv.so
(II) Module kbd: vendor="X.Org Foundation"
        compiled for 7.1.1, module version = 1.1.0
        Module class: X.Org XInput Driver
        ABI class: X.Org XInput driver, version 0.6

sedan input-inställning:

(II) XINPUT: Adding extended input device "Generic Keyboard" (type: KEYBOARD)
    xkb_keycodes             { include "xfree86+aliases(qwerty)" };
    xkb_types                { include "complete" };
    xkb_compatibility        { include "complete" };
    xkb_symbols              { include "pc(pc105)+fi+altwin(meta_win)" };
    xkb_geometry             { include "pc(pc105)" };

Jag kan iofs testa med "se" eller "sv" istället och se om det gör någon
skillnad. Eller kan det vara gdm som blankar ut tangentbordslayouten
helt? Tror inte det ska vara någon inställning som skulle göra det
någonstans, men datorn har varit genom så många uppgraderingar (började
som en Progeny Debian-installation) att det inte är lätt att veta.

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/