ADSL/Router/Multiple NIC konfiguration?

Hej,

Jag kör Debian 3 har kör med 3 nätverkskort på "servern".
Så här är det kopplat nu:

ADSL modem/router, IP: 192.168.1.1 som default
ETH0 = Internet IP från ISP'n,
ETH1 = 192.168.1.2
ETH2 = 192.168.2.2

ETH1 är sedan kopplat med min Windows dator och ETH2 är kopplat till min
sambos laptop.

När det är konfiguerat såhär så kommer jag inte åt ADSL modemet/routern
för dess inställningar. Ställer jag däremot om ETH0 mot någon "intern"
ip så kommer jag åt ADSL modemet/routern.

Finns det någon enkel lösning på att komma åt ADSL modemet/routern när
ETH0 är kopplat mot internet utan att köpa på mig något mer nätverkskort
eller dyligt?

Tack på förhand,

//Kensy