Re: [OT] "Uppgradera" från RAID 1 till 10

Gunnar Björkdahl wrote:
> Kanske kan man plocka ut en av RAID 1 diskarna så ifall något går fel, då
> kan man trycka in extradisken och åtminstone ha ett "live" system igen.

Ja, det borde ju funka.

> Säg att jag har 1 disk med data, och 1 helt tom, går det inte peta in den
> tomma disken, och med något kommando få mdadm att synka den nya disken med
> data från den gamla?

Jovisst, om du lägger till en ny disk till en RAID1 så kommer den
automatiskt att kopiera över informationen från den andra disken.

> Måste man verkligen kopiera över filer manuellt?
> Känns lite bakvänt tycker jag.

Hmm, du kanske nog rätt. Du skulle kunna skapa en RAID0 av de två nya
diskarna, och lägga till den till din befintliga RAID1 direkt. Den kommer
nu synkas.

Problemet är att din RAID0 har dubbelt så stor effektiv kapacitet som RAID1,
antar jag, så den kommer bara utnyttja hälften (eftersom kapaciteten i en
RAID1 är kapaciteten på den minsta disken). Lyckligtvis verkar man kunna
ändra storlek på en RAID1 ("man mdadm" är din vän, kolla på --grow och -z).

Du måste alltså nu plocka bort de ursprungliga diskarna, så din RAID1 består
nu bara av en RAID0-volym (degraderat läge). Nu bör du kunna utöka
storleken till full kapacitet.

När du kollat att alla data finns kvar så gör du en till RAID0 av de två
gamla diskarna och lägger till den till din RAID1. Färdigt!

Du kan nog testa proceduren på en annan dator först. Man behöver ju inte ha
fyra diskar för att experimentera. Det borde gå lika bra att skapa fyra
tomma filer och använda dem som blockenheter med loop.

Marcus