Re: 3G-internet

Carl-Fredrik Enell wrote:
> För det första: USB-modemen (i vart fall Huawei) har inget uttag för
> extern antenn.

Inte Cardbus-kortet heller, det har en liten antenn som man fäller ut från
kortet så man kan iaf ändra vinkeln. Hastigheten i centrala Gbg var ungefär
den förväntade, har inte brytt mig om att göra några noggrannare mätningar.

Jag tror inte det är något problem att använda ett godtyckligt annat modem.
Man måste inte köpa deras.

> För det andra: det ser ut som om leverantörerna använder NAT och tar
> extra betalt för en äkta IP-adress.

Jag har äkta IP-adress med Tele2... Provade sist ett par månader sen. Jag
kör regelmässigt en utgående IPsec-tunnel på den utan problem.

Marcus