Re: 3G-internet

On Fri, Apr 20, 2007 at 11:33:45AM +0200, Marcus Better wrote:

> Har kollat att det finns vettig 3G-täckning då?

> Ja, jag använder Tele2:s 3G-modem (Huawei cardbus-kort). Det funkar fint
> efter lite huvudkliande. Det är en USB-seriell enhet på vilken man kör PPP.

Jag har haft Huaweis cardbus-kort (e600) ett år nu och kört under
windows. Där har kortet problem med att komma igång igen efter
sleep/suspend (när man fäller ihop locket).

För ca ett år sedan testade jag samma kort med Debian och ett
mini-itx-system. Det gick att få igång (ja, den använder
usb-serial) men det var rätt mycket strul med låsningar och med
ombootningar som lösning. Kanske är drivrutiner lite mer mogna
idag.

Tele2 har ju usb-variant idag (med kabel). Det verkar trevligare
tycker jag då man kan justera läget lättare (för bättre
mottagning). Man sitter ju oftast inomhus och täckningen är lite
si och så ibland.  Jag vet folk som föredrar cardbus om man är
ute och reser eftersom sladdar är krångligt och trassligt.

Tele2 har 1GB-tak per månad. Jag har max kommit upp i 200-300 MB
på en månad. Fast med snabbare förbindelse skulle jag nog
riskera att överskrida gränsen.

Jag tror jag kommer att byta snart till Bredbandsbolagets
kontantkortsvariant. Blir nog billigare för mig. Använder kortet
mest på helger och somrar.

/Thomas L