Re: 3G-internet

Carl-Fredrik Enell wrote:
> Jag håller på att utreda hur man kan få snabbare internetförbindelse
> än modem till stugan

Har kollat att det finns vettig 3G-täckning då?

> Är det någon som har erfarenhet av användning av dessa modem under
> linux?

Ja, jag använder Tele2:s 3G-modem (Huawei cardbus-kort). Det funkar fint
efter lite huvudkliande. Det är en USB-seriell enhet på vilken man kör PPP.

Dock har jag funnit den egenheten att jag måste ansluta två gånger innan det
lyckas - vid första anslutningen får den DNS-servrar inom 10.x.x.x-blocket
som inte går att nå med ping ens. Vid nästa försök får man magiskt två
andra DNS-servrar på publika adresser som fungerar bra. Man kan troligen
kringgå detta genom att konfigurera statiska DNS-servrar, men det har jag
inte brytt mig om.

Fråga mig gärna om konfigurationsfilerna om du behöver dem.

Marcus