Re: Ändra från-adress?

On Mon, Apr 02, 2007 at 02:22:05PM +0200, Ivar Alm wrote:
> [...]
> kommunicerar med maillistor och en annan som jag använder "privat". Kan
> jag få exim att hantera detta?
>
> Exempel:
> Min mailadress är ivar@mindomän. Då jag skickar mail till en specifik
> mottagare vill jag att det ska se ut som om jag skickar från
> ivar-list@mindomän. Allt för att inte i onödan visa upp min "privata"
> mailadress.
>
> Jag har för övrigt satt upp alias för att ta emot mail via de önskade
> adresserna.
>
> Jag skickar och tar emot mail med exim4.

Jag svarar på min egen fråga här om det är nån som skulle vara
intresserad av lösningen.

Lösninge är att ändra i filen
/etc/exim4/conf.d/rewrite/31_exim4-config_rewriting
( om du kör split config, annars i filen /etc/exim4/exim4.conf.template
under sektionen "REWRITE CONFIGURATION")

Där gjorde jag följande tillägg (något cencurerat):

to-headern i ett mail skall 'ivar@mydomain' i fälten From och envelope
>From skrivas om till 'ivar-list@mydomain'.

Regeln funkar bra för mig, men har lite sideffekter. Om jag mailar två
mottagare, varav en matchas av regeln, kommer _båda_ mottagarna att få
min omskrivna från-adress.

//Ivar