Re: Trådlöst PCI-nätverkskort

Henrik Ingvarsson wrote:
> Har någon möjligen några förslag på kort med bra stöd?

Det beror delvis på om du vill köra WPA Enterprise och om du är beredd att
kompilera nyare kärnor och drivrutiner. T.ex. stöds inte WPA Enterprise för
alla kort, men det mesta väntas bli löst med den nya wireless-stacken
mac80211 som är på väg in i kärnan runt 2.6.22.

Min laptop med Intel IPW3945 funkar fint i WPA2 med lösenord. Drivrutin
finns i Debian, men jag vet inte om det finns kort med detta chipset.

Har också kört ett Broadcom 43xx-baserat kort (Asus WL-100G, cardbus) som
funkar fint med bcm43xx-drivrutinen (för lämpliga värden på xx, kolla
http://bcm43xx.berlios.de) som finns i standardkärnan sen ett tag. Jag
rekommenderar nog ett sånt.

Ett problem är att en hel del kort har olika chipsets men samma produktnamn
(ibland med versionsnummer som skiljer om man har tur), så det är inte
alltid lätt att hitta rätt.

Marcus