SV: Trådlöst PCI-nätverkskort

Bäste Henrik!

Det finns en nyttig förteckning

  www.fsf.org/campaigns/hardware.html

över gynnsamma kort och drivrutiner. Det finns
rykten att Serialmonkeys drivrutiner för Ralinks
kretsar skulle vara på väg mot linuxkärnan, men
ännu i 2.26.20.4 saknas spår av detta. Jag använder
för ögonblicket deras drivrutin rt61 med såväl
kärna 2.4.33 som 2.6.20.

Hälsning   Mats Erik Andersson

--- Henrik Ingvarsson <henrik@howl.nu> skrev:

> Tänkte bli nätverksmässigt trådlös, men inser att
> jag har dålig koll på vilken
> hårdvara som har bra stöd i Linux vad gäller den
> biten. Är någon kanske mer
> bevandrad på vilka kretsar/kort man skall satsa på?
> Söker främst ett PCI-kort
> som stöds native i kärnan eller som modul. Kör
> trådlöst på min bärbara
> (FreeBSD), och har där fått köra ndiswrapper för att
> få igång det wifi på
> den. En nödlösning, så jag tänkte försöka undvika
> ndiswrapper om det går.
>
> Har någon möjligen några förslag på kort med bra
> [...]

Flyger tiden iväg? Fånga dagen med Yahoo! Mails inbyggda
kalender. Dessutom 250 MB gratis, virusscanning och antispam. Få den på: http://se.mail.yahoo.com